Pages

15 Nisan 2010 Perşembe

2009-2010 7.SINIF 1.DÖNEM SOSYAL BİLGİLER 3.YAZILI SORULARI

AÇIKLAMALAR:
    1. Sınav süresi 40 dakikadır.
    2.Başarılar dilerim.
 
SORULAR
 
1-Türkiye'nin Jeopolitik öneminin maddelerinden iki tanesini yazınız.
 
2-İstanbul'un fethinin nedenlerinden iki tanesini yazınız.
 
3-İstanbul'un fethi için Fatih Sultan Mehmet'in yaptığı hazırlıklardan iki tanesini yazınız.
 
4-İstanbul'un fethinin sonuçlarından iki tanesini yazınız.
 
5-Osmanlı Devletinin Karadeniz deki ilerlemelerinde alınan yerleri yazınız.
 
6-Mohaç Meydan Savaşı niçin ve hangi devletler arasında yapılmıştır?
 
7-Kapitülâsyon ne demektir? Kapitülâsyonlar Niçin verilmiştir?
 
8-Preveze deniz savaşının sonuçları nelerdir?
 
9-Hint deniz seferleri niçin yapılmıştır?
 
10-Barbaros Hayrettin Paşa kimdir?Yaptıklarına iki örnek veriniz
 
CEVAPLAR

2009-2010 7.SINIF 1. DÖNEM 3.TÜRKÇE YAZILI SORULARI

AÇIKLAMALAR:
         1.Her sorunun değeri sorunun sonundaki ayracın içinde verilmiştir.
            2.Noktalama,yazım ve kağıt düzeni toplam  10 puandır.
            3.Sınav süresi 40 dakikadır.
            4.Başarılar dilerim.
SORULAR:
           
            “Dün konusunda insanın yapabileceği bir şey yoktur. O, yaşanmıştır ve bitmiştir. “Keşke”lere takılmak geçmişi değiştirmez. Yarın, çok güzel bir düştür ama o da henüz gerçek değildir. Asıl gerçek, yarını bugünden oluşturmaya çalışmaktır.             
            1. Yukarıdaki metne bağlı kalarak neler öğrendiğinizi aşağıya 5 madde ile yazınız? (20)
            2. Aşağıdaki cümlelerde verilen altı çizili kelimelerin hangi anlamlarıyla kullanıldıklarını karşılarındaki boşluklardan uygun olanının içine (x) işareti ile işaretleyiniz? (20)
3. Aşağıdaki cümlelerin karşılarına Öznel (Ö) mi, Nesnel (N) mi olduklarını yazınız? (15)
Roman üç bölümden oluşmaktadır. ………       Elindeki çiçeklerin kokusu büyüleyiciydi. ………
Sınıfın tahtasını boydan boya çizdi. ……..           İnsan bilgiye ancak okula giderek ulaşabilir. ………
Türkiye dünyanın en güzel ülkesidir. …….         İyi bir şiir görünüş olarak kusursuz olmalıdır. ……..
Cumhuriyet 1923’te kurulmuştur. …….                 Ay, Dünya’nın uydusudur. ………
Sinemaya gitmeye bayılırım. ……..                      Her hafta sonu geziye gitmek çok zevklidir. ……..
Çok dinlendirici bir tatildi. ……….                         Geçen hafta yıllık izne ayrılmıştım. ……..
Duvarlar maviye boyanmış. …….                            Sınavı kazanırsam babamgil çok sevinecek. ……..
Bu masalın kahramanı Pamuk Prenses’tir. …….
4. Aşağıdaki cümlelerde geçen sözcüklerin türlerini altlarına yazınız? (20)
Boş başak dik durur.             Taşıma su ile değirmen dönmez.            Ezgi sinemada Gül’ü de görmüş.
Bazı öykülerinde toplumsal çarpıklıkları ustaca sergilemiştir.          Bu koltuğun yüzü iyice eskimişti.
Şakaklarıma kar mı yağdı ne var?                          Bütün yapıtlarında takma ad kullanmıştır.
Öykülerinde, kentte yaşayan insanların sorunları aktarılmış.
5. Aşağıdaki cümlelerde ses olayı olan sözcüklerin altlarını çiziniz ve altındaki boşluklara hangi ses olayı olduğunu yazınız? (20)
            Bazı geceler bardaktan boşanır gibi yağmur yağardı.
1………………………………………………
            Güneşin aydınlığı göründü.                                                        2………………………………………………
            Dolabı açınca içinden ne fırladı?                                              3………………………………………………
            Bu işte çok kar var.                                                                     4………………………………………………
            Sert konuşmaya başladı aynalar.                                            5………………………………………………
            Ay ışığından uyunmaz oldu.                                                       6………………………………………………
            Masası çok dağınık.                                                                    7………………………………………………
            İçim sevgiyle dolardı.                                                                  8………………………………………………
            Biri var, bekliyor!                                                                                         9………………………………………………
            Toprağın kara bağrından beslendi.                                  
10……………………………………………..

2009 - 2010 7. SINIF VATANDAŞLIK DERSİ 1. DÖNEM 3.YAZILI YOKLAMA

AÇIKLAMALAR:
    1. Sınav süresi 40 dakikadır.
    2.Başarılar dilerim.
 
1-Hoşgörü gösteremeyeceğimiz davranışlar nelerdir?
 
2-İnsan haklarının korunmasında karşılaşılan engeller belli başlı hangi nedenlerden kaynaklanmaktadır?
 
3-Vatandaş kimdir?
 
4-İnsan haklarının korunmasında eğitimin rolü nedir?
 
5-İnsan olma bilincinin eksikliğinin ,hakların elde edilmesinde niçin etkilidir?
 
6-Anarşi ve terörün amacı nedir?
 
7-Çağdaşlık ne demektir?
 
8-Kaçakçılığın önleme çabasında ülkemizde faaliyet gösteren kuruluşlar nelerdir?
 
9-Vatandaş olma hak ve sorumlulukları nelerdir?
 
10-Terörün yayılma sebeplerinden 2 tanesini yazınız.

2009-2010 8.SINIF 1. DÖNEM 3.MATEMATİK YAZILI SORULARI

1) Aşağıda boşluklara “kenarortay” , “açıortay” , “yükseklik” ve “kenar orta dikme” kelimelerini yazın.

* Bir üçgende bir köşeden karşı kenara çizilen dikmeye ……………………… denir.

* Bir üçgende bir kenarın tam ortasından çizilen dikmeye …………………. denir.

* Bir üçgende bir köşeden karçı kenara çizilen ve köşedeki açıyı ikiye bölen doğru parçasına ………………. denir.

* Bir üçgende bir köşeden karşı kenara çizilen ve kenarı iki eşit parçaya bölen doğru parçasına ………………….. denir.
2) Ilgaz Aslıhan’ın 8 m doğusunda, Merve’de Aslıhan’ın 15 m kuzeyindedir. Buna göre Ilgaz ile Aslıhan’ın arasındaki mesafe kaç metredir? ( Soruyu çizim yaparak çözünüz.)
 
3-Bir baba ile kızının yaşları toplamı 46’dır. Babanın yaşı kızının yaşının 5 katından 2 eksik olduğuna göre, kızın yaşı kaçtır?

4)    Ardışık üç sayının toplamı 219’dur. Bu sayıların büyüğünü bulunuz.
 
5)    Bir havuzu bir musluk tek başına 8 saatte, diğeri 12 saatte doldurmaktadır. Dipteki üçüncü musluk ise bu havuzu 24 saatte boşaltmaktadır. Bu üç musluk açıkken boş havuz kaç saatte dolar?
 

2009-2010 8.SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ YAZILI SORULARI 3

8. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ YAZILI SORULARI 3
 
…………… OKULU ……/…… EĞİTİM ÖĞRETİM YILI  8/… SINIFI
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ  …DÖNEM  …YAZILISI
 
Adınız-SOYADINIZ:
 
Numaranız:                                                                                                                               …/…/20…
 
AÇIKLAMALAR:
    1.Her sorunun değeri sorunun sonundaki ayracın içinde verilmiştir.
    2.Sınav süresi 40 dakikadır.
    3.Başarılar dilerim.
 
SORULAR
 
1. İmanın şartları nelerdir, yazınız? (20)
 
2. Dinimiz hayvanlara iyi davranmamızı neden ister? (10)
 
3. İnanan insana yakışan davranışlardan 5 tanesini yazınız? (10)
 
4. Cezayı hak edenleri cezalandırmazsak ne olur? (10)
   
5. İslamiyet niçin tek ve doğru dindir? (10)
 
6. Çalıştığımızın karşılığını görmezsek ne olur? (10)
 
7. Dört büyük kitap hangileridir ve hangi peygamberlere indirilmiştir? (20)
 
8. İnsanlar niçin olağanüstü bir varlığa inanma ihtiyacı duyarlar? (10)
 
YANITLAR

2009-2010 8.SINIF 1. DÖNEM 3.İNGİLİZCE YAZILI SORULARI

AÇIKLAMALAR:

1.Her sorunun değeri sorunun sonundaki ayracın içinde verilmiştir.

2.Sınav süresi 40 dakikadır.

3.Başarılar dilerim.





1.Aşağıdaki boşluklara uygun zamanı yerleştiriniz?(40)



-You ………………..(work) in the classroom now. -…. Ahmet …………(learn) Japanese at the moment?



-The school ………………..(close) at 5.30 every day. -He………………..(stay) at the home this evening?



-…..she ……………(speak) Türkish? -…..this car …………..(go) to school at this time?



-Tabacco ………………..(not grow) in the sea. -…..he……………(go) out tonight?



-…..Kezban…………(not visit) to museum with them often? -You ………………..(work) hard tomorrow.





2.Aşağıdaki boşluklara ‘can’ yeterlilik eylemini uygun bir şekilde yerleştiriniz?(20)



-…..he……………(play) football? -l am very tired.So you ………………..(came) to theatre with him to night?



- I ……………….(not speak) English. -…..Hakkı……………(eat) every food on the table?



-They …………………..(not win) the match.





3.Aşağıdaki boşluklara ‘in,on,at’ sözcüklerinden uygun olanını yerleştiriniz?(20)



-The fish swims …….the apuarium. -My friend is waiting …….the door.



-Him books are …….the table. -My picture is …….the wall.



-My pens is …….the schoolbag.





4. Dün neler yaptığınızı geniş zaman kullanarak 5 cümle ile anlatınız? (20)

2009 - 2010 8. SINIF İNKILAP TARİHİ 1. DÖNEM 3. YAZILI YOKLAMA

AÇIKLAMALAR:

1.Her sorunun değeri sorunun sonundaki ayracın içinde verilmiştir.

2.Sınav süresi 40 dakikadır.

3.Başarılar dilerim.



SORULAR:



1. Düzenli Ordu’nun elde ettiği başarının Kuvayımilliye’nin elde ettiği başarıdan çok daha etkili olmasının nedeni nedir? (10)



2. İşgallere karşı ilk direniş nerede ve kime karşı yapılmıştır? (10)



3. Ankara’nın başkent seçilme nedenlerinden 2 tanesini yazınız? (10)



4. Sevr Antlaşması’na göre ülkemizi paylaşan devletler hangileridir? (10)



5. Bize düşman devletler Ermenileri niçin her zaman desteklemek zorundadırlar? (10)



6. Doğu ve Güney cephelerinde başarılı olduktan sonra buralarda sınırlarımızı belirleyen hangi antlaşmalar kimlerle imzalanmıştır? (10)



7. Birinci ve İkinci İnönü Muharebelerini kazanmamızın bize sağladığı yararlardan, düşmana verdiği zararlardan 2’şer tane yazınız? (10)



8. Osmanlı’nın Viyana’dan beri süren gerilemesini durdurup bu gerilemeyi ilerlemeye çeviren muharebenin adı nedir? (10)



9. Mustafa Kemal’in Büyük Taarruz ve Başkumandanlık Meydan Muharebesi öncesinde orduyu güçlendirmek için yaptıklarından 2 tanesini yazınız? (10)



10. Rusya’nın Türkiye’yi işgal etmekten vazgeçmesinin nedenini yazınız? (5)



11. İtalya’nın Türkiye’yi işgal etmekten vazgeçmesinin nedenini yazınız? (5)



YANITLAR:

2009-2010 8.SINIF 1. DÖNEM 3.TÜRKÇE YAZILI SORULARI

AÇIKLAMALAR:
         1.Her sorunun değeri sorunun sonundaki ayracın içinde verilmiştir.
            2.Noktalama,yazım ve kağıt düzeni toplam  10 puandır.
            3.Sınav süresi 40 dakikadır.
            4.Başarılar dilerim.
SORULAR:
                   
                    “Dün konusunda insanın yapabileceği bir şey yoktur. O, yaşanmıştır ve bitmiştir. “Keşke”lere takılmak geçmişi değiştirmez. Yarın, çok güzel bir düştür ama o da henüz gerçek değildir. Asıl gerçek, yarını bugünden oluşturmaya çalışmaktır.”                    
                    1. Yukarıdaki metne bağlı kalarak neler öğrendiğinizi aşağıya 5 madde ile yazınız? (20)
                   
                    2. Aşağıdaki cümlelerde verilen altı çizili kelimelerin hangi anlamlarıyla kullanıldıklarını karşılarındaki boşluklardan uygun olanının içine (x) işareti ile işaretleyiniz? (20)
                    3. Aşağıdaki cümlelerin karşılarına Öznel (Ö) mi, Nesnel (N) mi olduklarını yazınız? (15)
Roman üç bölümden oluşmaktadır. ………               Elindeki çiçeklerin kokusu büyüleyiciydi. ………
Sınıfın tahtasını boydan boya çizdi. ……..   İnsan bilgiye ancak okula giderek ulaşabilir. ………
Türkiye dünyanın en güzel ülkesidir. ……. İyi bir şiir görünüş olarak kusursuz olmalıdır. ……..
Cumhuriyet 1923’te kurulmuştur. …….                      Ay, Dünya’nın uydusudur. ………
Sinemaya gitmeye bayılırım. ……..                              Her hafta sonu geziye gitmek çok zevklidir. ……..
Çok dinlendirici bir tatildi. ……….                 Geçen hafta yıllık izne ayrılmıştım. ……..
Duvarlar maviye boyanmış. …….                                 Sınavı kazanırsam babamgil çok sevinecek. ……..
Bu masalın kahramanı Pamuk Prenses’tir. …….
                    4. Aşağıdaki cümlelerde geçen sözcüklerin türlerini altlarına yazınız? (20)
Boş başak dik durur.             Taşıma su ile değirmen dönmez.            Ezgi sinemada Gül’ü de görmüş.
Bazı öykülerinde toplumsal çarpıklıkları ustaca sergilemiştir.          Bu koltuğun yüzü iyice eskimişti.
Şakaklarıma kar mı yağdı ne var?                          Bütün yapıtlarında takma ad kullanmıştır.
Öykülerinde, kentte yaşayan insanların sorunları aktarılmış.
                    5. Aşağıdaki cümlelerde ses olayı olan sözcüklerin altlarını çiziniz ve karşılarındaki boşluklara hangi ses olayı olduğunu yazınız? (20)
                    Bazı geceler bardaktan boşanır gibi yağmur yağardı.       1………………………………
                    Güneşin aydınlığı göründü.                                                        2…………………………………
                    Dolabı açınca içinden ne fırladı?                                              3………………………………
                    Bu işte çok kar var.                                                                     4……………………………
                    Sert konuşmaya başladı aynalar.                                            5…………………………
                    Ay ışığından uyunmaz oldu.                                                       6……………………………
                    Masası çok dağınık.                                                                    7…………………………………………
                    İçim sevgiyle dolardı.                                                                  8……………………………………
                    Biri var, bekliyor!                                                                          9……………………………
                    Toprağın kara bağrından beslendi.                                         10………………………

BİR AKVARYUM YAPALIM-6.SINIF PROJE ÖDEVİ

Nasıl bir akvaryum istediklerini (dekorasyon,içindeki balıklar,toplam maliyet, yıllık giderlerin hesaplanması vb.)belirleyerek maketinin yapılması.
Akvaryumun camlarını uygun boyutlarda kestiriyoruz.
size örnek olması açısından bu akvaryumda kullandığım camların boyutlarını veriyorum.

kapak ve alüminyum köşebentler akvaryum yapıldıktan sonra kesilebilir.
kuşakları özellikle sağdan ve soldan 2-4 mm kısa yapıyorum. akvaryum montajı sırasında 1-2 mm camların kayması söz konusu olabilir. kuşakların kısa gelen yerlerini silikon ile daha sonra doldurabiliriz.
Camları kestirdikten sonra camcının kenarlarını biley taşı ile köreltmesini sağlayın. eğer bu işlem yapılmazsa camların kenarları değdiği her yeri bıçak gibi kesebilir. camları tutarken de buna dikkat etmelisiniz. daha sonra camların temizliğine bakılmalı, eğer temiz değilse temiz bir sünger ve su yardımıyla temizleyebilir daha sonra iyice kurulayabilirsiniz. toz, kir, camcının elması ıslattığı gazyağı gibi etkenler camın yapışmamasına neden olabilir.
camlarınız, akvaryum silikonunuz, elinize bulaşan silikonu silmek için kağıt havlu veya peçeteniz, koli bant'ınız ve jiletiniz hazır ise başlayalım.

1- taban camını düzgün bir yüzey üstüne koymalısınız. unutmayın akvaryumu yapıştırırken yerini hiç değiştirmeyeceksiniz ve yapıştıktan sonra 24 saat orada kurumayı bekleyecek. bu yüzden çok kullanılmayan bir yeri seçmelisiniz. eğer yüzey çok düzgün değilse benimki gibi iki adet çıta kullanabilir ve sabitleyebilirsiniz.

2-taban camını soldan sağa doğru; bize uzak kalan uzun kenarına silikon çekiyoruz. bu işlemi yaparken camın en kenarına yakın olmasına ve düz bir çizgi şeklinde olmasına dikkat ediniz. silikon tabancasını resimdeki gibi açılı tutuyoruz. yere 45 o ve camın uzun kenarına 45 o açı yapmasını sağlıyoruz.

3-çektiğimiz bu silikonun üstüne arka camı oturtuyoruz.

4-arka camı yapıştırdıktan sonra sağ yan kenarın tabana ve arka kenara gelecek kısmına yine silikon çekiyoruz. silikon çektikten sonra buraya sağ kenarı sabitliyoruz. bu işlemden sonra arka camınız artık ileri geri oynamayacaktır.

5-aynı işlemi sol yan kenar için yapıyoruz ve onu da sabitliyoruz.

6-bir tek ön cam kaldı. sağ ve sol yan kenarların ön cama temas edecek kenarlarına silikon çekiyoruz. taban camının da üst kenarına silikon çekiyoruz. daha sonra ön camı yerleştiriyoruz. bu işlem de bitince akvaryumu 10 ar cm. halinde kestiğimiz koli bantlarıyla resimdeki gibi sabitliyoruz. işlem bitince gözle görebildiğimiz silikonlu kenarlara bakıyoruz, hava kabarcığı kalmaması gerekiyor ileride bu hava kabarcıkları akvaryumun patlamasına yol açabilir veya kurduğunuzun ertesi günü akvaryumdaki su akvaryumdaki bu kılcal deliklerden dışarı sızabilir. eğer hava kabarcığı kalmışsa işaret parmağınızla içeriden silikonu biraz sıvayarak bu deliklerdeki havayı dışarı çıkarabilirsiniz.

7-tüm bu işlemler bitip akvaryum 1-2 gün kuruduktan sonra alt köşebentleri önce uzunları sonra kısaları bol silikon ile yapıştırıp kenarlarını iyice sıvayın.

8-alt köşebentler kuruduktan sonra, eğer dokunmayacaksanız aynı zamanda üst köşebentleri de yapıştırın. bunları da resimdeki gibi koli bantlarıyla sabitleyin ki aşağıya süzülmesinler.
resimdeki akvaryumda ben bir yanlışlık yapmışım. üst köşebentlerdeki uzun kenarlar altta, kısa kenarlar üstte kalmalıydı.

9-üstte iki farklı ende köşebent yapmıştık. kalın olanı şekildeki gibi u şeklinde kavisli olarak kestirin. ben bunu bu akvaryumda denedim ilk defa. dış filtre ve ısıtıcı kullanan arkadaşlar faydasını görecektir. ayrıca cam kapağı tamamen kestirip yemlemeyi ve su eklemeyi bu delikten yapabilirsiniz.
bu cam üstte olması gerekirdi ancak altta kaldığı için buraya da ince bir cam kestirdim ve köşebendin üstüne yapıştırıp kapakla temas etmesini sağladım.

yavruluk- bunlar da kendi yaptığım camdan yavruluklar. altta boydan boya 2 mm. boşluk var ve yeni doğan yavrular buradan aşağıya geçiyorlar. kenarlarındaki camlar sayesinde akvaryuma aynen arı kovanlarındaki gibi sırayla asabiliyorsunuz.

Kürşad Tabakoğlu-Çanakkale-27.04.2002
www.akvaryumdoktoru.com'dan alıntıdır

Camların Geri Dönüşümü-Araştıralım Hazırlanalım

http://www.enyesilankara.org/image/cam%20geri%20donusum.jpg
Cam Geri Dönüşüm Süreci
Fırına Hazır Cam Kırığı Hazırlama Kapasiteleri ve Süreci
Tüketim sonrası toplanmış cam ambalaj atıkları genellikle demi ve demir dışı metal malzemeden kapaklar, taş parçaları, plastik kapak ve folyolar, kağıt etiketler v.b. katışıklar içerdiğinden direk olarak cam ambalaj üretiminde kullanıma uygun değildir. Cam endüstrisinin talebini karşılamak için cam kırığı kirlilik ve katışıklardan arındırılmak üzere hazırlama tesislerinde genel olarak cevher hazırlama tekniklerinden yararlanan dört ana ayırma işlemi grubundan oluşan işlemler sürecinden geçerler.
Elle ayıklama
Mekanik, manyetik, pnömatik ayırma
Yıkamalı – ince elemeli ayırma
Otomatik ayırma
Manyetik ayırma:Stok sahasındaki atıklar besleme bandı ile ayırma bandına aktarılır. Manyetik ayırıcı bandın üzerinde durur. Çapraz hareket eden mıknatıs bandı vasıtasıyla serbest demir parçaları uzaklaştırılır. Cam ambalaj atıkları içindeki demirden malzeme ayrılmaz ise flint cam limit dışı yeşilimsileştiğinden renk kalitesi düşer.
Elle Ayırma :Banktaki iri parçaları kağıt, plastik, taş, seramik, porselen, farklı renkteki cam parçaları v.b katışıklar el ayıklama ( tavuklama ) yöntemiyle uzaklaştırılır. Özellikle iri taş ve seramik parçalar bu aşamada kolaylıkla ayrılır.
Kırma :Kırıcı seçiminin uygun cam kırığı eldesin de önemi çok büyüktür. Çünkü tane boyutu fırının enerji sarfiyatında oldukça etkilidir. Genelde çekiçli kırıcılar kullanılır ve çıkış açıklığı ortalama 10-25 mm’dir. Kırma işlemi ile cam ambalaj atıklarının parçalanarak katışıklardan serbestleşmesi sağlanır. Son zamanlarda çeneli ve tambur kırıcılardan ikili kombinezon ile % 15-20’ler düzeyindeki istenmeyen ince fraksiyon oranının kolayca %5’in altına düşürülmesi sağlanmıştır.
Titreşimle Eleme :Kırıcıdan çıkan ürün elenerek +40 mm ve -5 mm’lik tane fraksiyonları üründen ayrılır. İnce fraksiyon uygun kalitede ise paçal yapılarak fırına verilebilir. Kalite düşükse artık olarak çöpe atılır. İri fraksiyon kırma devresine boyut küçültme için geri beslenir.
Pnömatik Ayırma :Siklon, cam kırığı içersindeki mantar, plastik kaplar, metal ve plastik folyo ( kalay ve alüminyumdan ), ile kağıt etiket parçaları gibi hafif katışıkları uzaklaştırmak için kullanılır.
İnce Elemeli Tamburla Yıkama :Sisteme beslenen malzeme sadece kumbaralardan geliyorsa bu işleme gerek olmayabilir. Ancak çöplük camı ise kullanılmalıdır. Böylece toz, toprak ve çamurdan ileri gelen kirliliklerin su ile yıkanarak uzaklaştırılması sağlanır.
Otomatik Demir Dışı Ayırma:demir dışı metallerden yapılmış küçük ring ve folyo ve folyo parçalar bu aşamada ayrılır.
Otomatik Opak Malzeme Ayırma:Camın ışık geçirgenliği özelliğinden hareketle kızıl ötesi ışın kullanılarak porselen, taş ve plastik v.b. opak malzemelerin cam kırığından ayrılması sağlanır. Şimdilerde ışın yerine sayısal görüntü işleme kameralarının kullanılması ile hem ayırma randımanı arttırılmış hem de renk ayrımı aynı ünitede gerçekleştirilebilir olmuştur.
Cam Ambalaj Üretim Süreci
Birincil hammaddelerin tam olarak karıştırılması ile elde edilen harmana üretim ıskartalarının uygun boyutta kırılması ile elde edilen iç kaynaklı ve çevrecilik kapsamında yürütülen faaliyetler geri kazanılan dış kaynaklı cam kırığı şeklindeki ikincil hammaddelerin ilavesiyle malzeme girdisi fırında eritilmek için hazır hale gelir. Girdi, cam fırınında 1500oC’de eritildiğinde istenilen renkte bal kıvamlı akışkan bir sıvı olan soda – kireç camına dönüşür. Erimiş cam damla halinde kesilip otomatik olarak makinelerde presleme ve üfleme veya iki kez üfleme yöntemiyle kavanoz ne şişe şeklinde kalıplanır. Elde edilen cam ambalaj daha sonra programlı olarak soğutulur, hat üstünde hassas kalite muayenelerden geçirilir hatalı olanlar ayrılır.böylece üretim süreci tamamlanmıştır ve cam ambalajlar paketlenerek müşteride doluma gönderilmek için depolanır. Dolumda içecek-yiyecek ile doldurulup piyasaya sürüldükten sonra tüketiciye ulaşan ürünlerin kullanımı sonrası ambalaj atığı haline gelen kullanılmış cam şişe ve kavanozlar, geri kazanılarak fırına hazır cam kırığı haline getirilir, ardından fabrikalarda ikincil hammadde olarak kullanılarak yeniden şişe ve kavanozlara dönüştürülürler. Cam ambalaj böylece sürekli kullanılabilir. Cam ambalaj üretim süreci tablodaki gibi özetlenebilir.
Atık Camların Yeniden Kullanım Alanları
Dünyada uzun bir süredir hurda camlar, inşaat sektöründe kullanım alanları bulmuştur. Bu kullanım alanlarının ilki ve en önemlisi, tuğla ve beton parçalarının hurda camlarla karıştırılması ile üretilen bina panelidir. Cam dolgulu bina panelleri darbeye dayanıklı ve düşük su adsorpsiyonunu sahiptir. Cam yünü ve zımpara üretiminde de artan bir biçimde talep vardır.
Türkiye’de ise düz cam kırıkları binalarda dış yüzey kaplama malzemesi olan cam mozaik halinde kullanılmaktadır. İç mekanlarda dekorasyon amaçlı kullanılır. Trafik ve yol işaretleriyle yol çizgi, şerit ve kaplamalarında kullanılan boyalara katılarak işaretlerin ışığı geri yansıtması ve gece ışıldaması sağlanır.
Türkiye’de Cam Geri Dönüşümü
Türkiye son yıllarda hızla bir tüketim toplumu haline gelmiştir. Artan tüketime paralel olarak da oluşan atıklarda da , özellikle ambalaj atıkları, büyük oranda bir artış göstermektedir. Türkiye’de üretilen camlar; ambalaj camı, düz cam, zücaciye ve elyaf camıdır. Bunların içinde en büyük payı %35 ile ambalaj camları alırlar. Her bir cam türü üretim sırasında geri kazanılabilmektedir. Ancak tüketim sonrası geri kazanım geri kazanım sadece cam ambalajda mümkün olmaktadır. Toplamada henüz cam şişe kumbara sisteminin yaygınlaşmamış olması cam ambalaj atıklarının üçte iki oranında şehir çöplüklerinden temin edilmesine neden olmaktadır. Bunlarda kazmacı tabir edilen toplayıcılar tarafından çuvallara doldurulan atıklar daha sonra hurdacılara, oradan da işleme tesislerine gelmektedir.
1986 yılında İstanbul’da başlayan kaldırım kenarı toplama bugün Ankara, İzmir, Bursa, Mersin, İzmit ve Antalya Büyükşehir belediyelerine dek genişlemiştir.ayrıca Ege, Akdeniz ve Kocaeli Belediyeler Birliği kapsamındaki birçok belediye sınırları içine de cam şişe kumbarası konulmuştur. 2000 adedi geçen kumbaralarla toplanan cam ambalaj atığı miktarı 4000 tonu geçmektedir. Önemli miktarda yatırıma rağmen kumbaralar aracılığıyla cam ambalaj atık toplanması yıllık cam geri dönüşümünün %10’na varabilmektedir.kumbara performansları Batı Avrupa ülkeleriyle kıyaslandığında bu ülkelerde 5-10 kat daha fazla yüksek dolma verimliliği elde edildiği görülmektedir. Bunun tek sebebi halkın gönüllülük esasına dayalı bu faaliyete olan katılım düzeyinin düşüklüğüdür. Bu durumun giderilmesi içinde son günlerde eğitim ve tanıtım çalışmaları giderek arttırılmaktadır. Ancak ekonomiye katkısı yönüyle konu incelendiğinde, cam ambalaj geri dönüşümünde ilk küçük adımların atıldığı 1970’lerin başından 1998 yılı sonuna kadar 550 bin ton cam ambalaj atığının yeniden şişe haline getirildiği görülür. Böylece 2 milyar adedin üzerinde şişe ile ifade edilen bu değerle doğal kaynaklarda 1998 fiyatları ile 500 milyar liralık 1 milyon tona yakın hammadde tasarrufu sağlanmıştır. Tablo’dageri kazanılabilir atık maddeler içindeki cam miktarı görülmektedir.
Tablo 4.5 : İllere göre geri kazanılabilir atık maddeler içinde cam miktarı, aralık 1993 ( D.İ.E. 1993 )
İLLER
TEMMUZ (ton/ay)
ARALIK(ton/ ay)
Adana
4,69
23,07
Ankara
12,52
16,41
Bursa
22,18
30,23
Diyarbakır
8,00
29,06
Gaziantep
21,01
15,71
İskenderun
25,79
24,23
İstanbul
15,91
15,70
İzmir
24,70
23,65
Kayseri
8,80
12,34
Konya
12,88
21,16
Samsun
16,73
31,22

Temas gerektiren ve gerektirmeyen kuvvetler

http://www.constructionequip.net/wp-content/uploads/2009/01/240x2mh_savannah.jpg
• El arabasının hareket etmesinin nedeni, arabaya uygulanan itme kuvvetidir.
 • Yukarıya doğru atılan topun yükselmesinin nedeni, topa uygulanan itme kuvvetidir.
 • Yukarıya atılan cisimlerin tekrar yere düşmesinin nedeni yer çekimi kuvvetidir.
 • Kapıları açıp, kapatmak için itme ve çekme kuvveti uygularız.
 • Kuvvet etkisiyle oluşan hareketler şunlardır:Dönme, sallanma, hızlanma, yavaşlama ve yön değiştirmedir.
 • Kuvvet etkisiyle şekil değişikliği oluşturulabilir.Örneğin; bükme, sıkma, germe ve vurma gibi.
 • Kuvvet uyguladığımızda her cismi hareket ettiremeyebiliriz.
 • Kuvvet uygulayarak her cismin şeklini de değiştiremeyebiliriz.
 • Cisimlere kuvvet uygulandığında cisimler hareket eder, hareketli ise durur, şekli değişebilir, bazen de hareket ettiremeyiz. Eğer cisimlere uygulanan kuvvet bedenimiz veya başka bir cisim temasından kaynaklanıyorsa, buna fiziksel temas gerektiren kuvvetler denir.
 Temas Gerektiren Kuvvetler:
 1. Bizim sandalyeyi hareket ettirmemiz.
 2. Topa vurmamız ya da durdurmamız
 3. Saçımızı taramak
 4. rüzgarın cisimleri hareket ettirmesi
 5. Duvarda delik açmak için uygulanan kuvvet gibi…
 Temas Gerektirmeyen Kuvvetler:
 1. Kazağımızı çıkardığımızda saçımızı etkileyen kuvvet
 2. Saçımıza sürdüğümüz tarağın küçük kağıt parçalarını çekmesi.
 3. Mıknatısın demir, kobalt ve nikeli çekmesi.
 4. Çıtıdan kiremitin düşmesi gibi….
 • Yünlü kumaşa sürttüğümüz tarağı çok az açılmış bir musluktan akan suya yaklaştırdığımızda suyu çeken kuvvet temas gerektirmeyen kuvvettir.

E-Okula Giriş Adresi

http://www.batmanpostasigazetesi.com/images/news/e-okul-karne-bilgilerini-ogren-9743.jpg
E okul sistemine https://mss.meb.gov.tr/logineokul.aspx adresinden giriş yapılabilmektedir
Alternatif Link: http://e-okul1.meb.gov.tr/
http://e-okul1.meb.gov.tr/

YILDIRIMDAN KORUNMA YOLLARI

http://necmiasfurogluand.k12.tr/images/stories/fon/yildirim1.jpg
Gelen bir yıldırım darbesine karşı korunması istenilen binalar,bina grupları ve belirlenmiş alanlar genel olarak üç şekilde korunabilir.
a)Franklin çubuğu 
b)Faraday kafesi
c)Paratonerler(elektrostatik,piezoelektrik ve radyoaktif)
Franklin çubuğu korunacak yerin en yüksek noktasına sivri bir çubuk yerleştirme prensibine dayanan koruma sistemidir.Bu çubuk en kısa yoldan indirme iletkeni ile topraklama tesisatına bağlanmaktadır.Bu yöntemle geniş alanları hatta binaları korumak mümkün değildir.Günümüzde özellikle minareler,kuleler ve bacalar gibi küçük boyutlu alanlarda kullanılmaktadır.
Faraday kafesi ile korunması istenilen bina en yüksek yerlerinden toprağa kadar devamlı ve kesiksiz iletkenlerle(yatay ve düşey)sarılmaktadır.Faraday kafesi yönteminin yeterli olması için,korunacak cismin birçok yerinden paket bağlar gibi iletken tellerle sarılması gerekmektedir.Bu yöntemin çok pahalı olması ve bina cephesine verdiği çirkin görünüm ile çatıdaki tahribat sebebiyle günümüzde kullanışlı olmamaktadır.
Paratonerler içinde bugün en çok tercih edilen modeli aktif  Radyoaktif paratonerlerde,radyoaktif kaynak kullanıldığından günümüzde yasaklanmıştır.
Piezoelektrik paratonerlerin isminden de anlaşıldığı gibi piezoelektrik seramiklerin çalışma prensibinden istifade edilerek geliştirilmiştir.Piezoelektrik seramikler elektrik enerjisini mekanik enerjiye(titreşime),mekanik enerjiyi de(titreşim uygulandığında)elektrik enerjisine çevirir.
Elektronik cihazlardaki kristalli filtre ve asilatör yapımlarında da piezoelektrik seramikler kullanılmaktadır.
Bu seramikler kurşunzirkotitanat denilen çok sert bir malzemeden oluşmaktadır.Bu seramiklerin yüzeyleri değişik şekil ve malzemelerle(altın,nikel gibi)kaplanarak elektrot uçları elde edilmektedir.
Elektrostatik paratonerler;yakalama çubuğu etrafında iyonize edilmiş bir hava akımı teşekkül ederek,koruma alanı içindeki yük boşalmalarının kendi üzerinden olmasını kolaylaştırır.(bir başka deyişle yıldırımı kendi üzerine çeker.)
Yıldırımdan korunmanın en iyi yolu gökgürültüsü ilk duyulduğu andan itibaren kapalı bir ortama girmek ve son gökgürültüsünden sonra 30 dakika gecene kadar iceride kalmakdır. Ağaçlar bulundukları yerde en sivri cisim oldukları icin daha fazla yıldırıma maruz kalır.
Bulut ve yer arasındaki yük farklılığı, ikisi arasında yaklaşık 10,000 Volt'a ulaşan bir elektrik potansiyeline sebep olabilir. Kuru havada elektrik akımı oluşmaz, çünkü hava iyi bir elektriksel yalıtkandır. Bu doğal yalıtım, elektrik akımını havanın yalıtımının üstesinden gelmeye yetecek kadar büyümedikçe elektrik akımını engeller.
Bulutla yer arasındaki elektriksel potansiyel aşamalı olarak artar. Bu potansiyel 3,000,000 Volt'u aştığında havanın yalıtıcı özelliği kırılır ve elektrik akışı başlayarak yıldırım oluşur.
Diğer bir deyişle tek bir yıldırım çok büyük elektrik akımı olusturabilir ve yıldırım çarptığında hayvanlar ve insanlar elektrikle yüklenebilirler. Bu nedenle lastik ayakkabı veya otomobil lastiği yıldırım icin koruyucu değildir. En kötü iletken olan havanın kilometrelerce kalınlıktaki tabakasını dahi aşıp geçebilen yıldırım, bir-iki santimlik lastikten de cok rahat geçebilmektedir. Faraday kafesi gibi üstü kapalı otomobiller yıldırımdan korunmak için bulunulabilecek (binalardan sonra) en güvenli yerlerden biridir.

Su Arıtma tesisinde su arıtım aşamaları

http://www.haberciniz.biz/images/other/nevsehir-atik-su-aritma-tesisi-tamamlaniyor-nevsehir-20091202AY253773-01.jpg
Halkın içme ve kullanma suyunu temin etmek belediyelik alanlarda belediyelerin,köylerde ise muhtarlık ve ihtiyar heyetinin görevidir.
Bir su kaynağının şebekeye verilmesi aşamaları kısaca;

1-KAYNAK TESBİTİ:
Bir yerleşim biriminin su ihtiyacı için seçilen kaynağın ihtiyacı karşılayacak yüksek debiye sahip olması gerekir. Artan nüfusa paralel olarak su ihtiyacı da artmış mevcut su kaynakları yetmez duruma gelmiştir. Ancak özellikle büyük kentler için yeteri kapasitede su kaynağı bulmak neredeyse imkansız hale gelmiş ve bu nedenle kaynağı beslemek amacıyla birden fazla kaynağın birleştirilmesi yoluna gidilmiştir.

2-KAYNAĞIN KORUNMASI:
Kaynağın tespitinden sonra ikinci aşamayı kaynak bölgesinin korunması oluşturur. İnsan ve diğer canlıların giremeyeceği şekilde kaynağın büyüklüğüne göre koruma alanı belirlenip etrafı çevrilmelidir. Hatta bunun için mutlaka güvenlik görevlisi bulundurulmalıdır.
Kaynağın yakınında kirliliğe neden olabilecek kanalizasyon,çöp alanı,kimyasal tesisler ve mezarlık gibi kirletici unsurlar olmamalıdır. Yağmur suları ile birlikte kaynağa karışması muhtemel endüstriyel atıklar,kentsel atıklar,tarımsal atıklar,spetik tank atıkları ve kentsel yüzeyel akıntılar gibi dış kirletici unsurlar için gerekli gerekli tedbirler mutlaka alınmalıdır.

3-ARITIM ÜNİTESİ:
Suyun kirleticilerinden arındırılması,halk sağlığını tehlikeye düşürebilecek sonuçların engellenebilmesi açısından önem taşımaktadır. Özünde temiz olan bir su kaynağının dış etkilerle kirlenmesi büyük olasılıktır. Bu nedenle tüketime verilecek su arıtıma tabi tutulmalıdır. Arıtım renk ve kokunun giderilmesi,suda asılı halde bulunan organik maddelerin alınması amacıyla suyun kum ve çakıl havuzlarından geçirilerek filtre edilmesiyle basit olarak yapılabilir. Ancak tam anlamıyla bir arıtım için suyun aşağıda belirtilen aşamalardan geçmesi gerekir.

Aşama olarak sıralamak gerekirse;
Doğal su +
Koagüle edici madde +
Ön çöktürme havuz veya tankları +
Koagülasyon havuzları +
Havalandırma +
Hızlı karıştırıcı havuz ve flokülasyon +
Sedimantasyon +
Klorlama +
Filtreler +
Süzülen suyun depolanması +
Klorlama +
Pompa ve dağıtım şeklindedir.

İçme ve kullanma suları için arıtım tesislerinin kurulması yeterli değildir. Bu tesislerin sürekli etkin çalışır durumda tutulması,bakım ve onarımının düzenli olarak yapılması gerekir. Arıtım sonucu havuzlar ve diğer ünitelerde biriken çamur ve kum gibi çökelen maddeler alınmalıdır.
Önemli bir nokta da suyun arıtım öncesi ve sonrasında kimyasal ve bakteriyolojik açıdan analizlerinin yapılması gerekir.

4-İSALE HATTI:
Kaynağından alınan suyun uygun tekniklerle depoya ulaştırılması işlemidir. Arıtıma tabi olan su ne kadar özenle kirlilikten arındırılırsa arındırılsın suyun kirlenmesine neden olabilecek depolama,taşıma ve kullanma kurallarına uyulmadıkça su kolay kirlenir. İsale hattının yapımında güvenilir malzeme kullanılmaması,geçeceği hattın iyi seçilmemesi sonucu oluşacak arızalar ve bunlara bağlı olarak suya kirletici unsurun karışması kaçınılmaz olacaktır. Olası arızalara karşı suyun kirlenmemesi için isale hattı, çöp alanları,kanalizasyon şebekesi ve sanayi kuruluşları gibi kirletici unsurların uzağından geçirilmelidir.

5-DEPOLAMA:
Tüm işlemlerden geçirilen suyun en son toplandığı ve dezenfeksiyonun yapılarak dağıtımının yapıldığı yerdir. Depo dış ortamdan etkilenmeyecek şekilde muhafazalı ve kapasiteye uygun yapılmalıdır. Yerleşim yerinin her köşesine su basıncı yapabilecek yüksek bir tepede olması gerekir. İçerisinde bulunan suyun havalandırılması için havalandırma bacası konulmalıdır. Depoya gelen su arıtım ünitesi,isale hattı ve depodan kaynaklanabilecek kirliliğe karşı dezenfeksiyon işlemine tabi tutulur. Deponun belirli periyotlarla temizliğinin yapılması gerekir

Şişe sularındaki kalsiyum magnezyum iyonlarının miktarları

Kuyu sularında ve bazı bölgelerdeki şebeke sularında karşılaşılan sertliğe (kirece) , suda çözünmüş halde bulunan Kalsiyum (Ca+2) ve Magnezyum (Mg+2 ) İyonlar neden olmaktadır.
Suyun Sertlik Dereceleri
sertlik_tablo
Suyun Sertlik Dereceleri
Yumuşatma sistemi ; Sudaki kalsiyum ve magnezyum iyonlarının sebep olduğu sertliğin katyonik reçine kullanılarak sudan alındığı sistemlerdir.
Sert sular ; içme , kullanma ve proses suyu amacıyla kullanmak için uygun değillerdir. Özellikle buhar kazanlarında, sıcak su tesisatlarında kireç taşı (kışır ) bağlayarak kesitlerin daralmasına ve çok büyük ısı transfer kayıpları ile gereksiz enerji sarfiyatına yol açarlar; içildiklerinde mide , bağırsak ve cilt rahatsızlıklarına neden olabildiklerinden sağlık yönünden tercih edilmezler. Sabun deterjan vb. temizlik maddelerinin sarfiyatını arttırırlar.
SAKA SU: KALSİYUM 32,2     MAGNEZYUM 4,2

Asitlerin ve bazların eşyalarımıza ve bize zarar vermemesi için

http://www.turkiyegazetesi.com/images/PDF/haber/19.10.2009ad.jpg
Asit ve bazların bazı durumlarda meydana getireceği tehlikelerden
korunmak icin öncelikle bu maddeleri tanımamız gerekir. Peki sadece
fiziksel özelliklerine bakarak o maddenin zararlı olup olmadığını anlayabilir miyiz?
Maddelerin bize zararlı olup olmadığını anlamak icin ambalajın üzerindeki
uyarıları dikkate almalıyız. Bu durumda gördüğümüz bazı semboller bize
maddelerin özelliği hakkında bilgi verecektir. Bu semboller sayesinde
kimyasal maddeleri kullanırken dikkat etmemiz gereken durumları
önceden tespit edebiliriz. “Asit”, “baz”, “tahriş edici” ya da “aşındırıcı
etiketi taşıyan kimyasal maddelerle çalışırken dikkatli olmalıyız. Böylece
tehlike işaretlerini belirten sembollerle oluşabilecek tehlikelerden
korunmuş oluruz

Temizlik malzemeleri hangi asidik ve bazik maddeler içerir

http://www.beyoglubeyoglu.com/cesitli_hizmetler/yapi_market/ev_dekorasyonu_mobilya_aksesuar/temizlik_malzemeleri.jpg
ASİDİK TEMİZLİK MADDELERİ
Bunlar toksikolojik olarak güvenli ve biyolojik olarak aktif olup çoğunlukla durulama ve sterilize etme aşamalarını birleştirmek amacıyla kullanılır.Asetik,peroksiasetik, laktik ve formik asit gibi organik asitler sıklıkla kullanılır.  Alkali temizlik maddeleri ve diğer temizlik maddelerinin kullanımı sonucu oluşan mineral madde kalıntılarının uzaklaştırılmasında etkilidir. Sitrik asit, tartarik asit,sülfamik asit glukonik asit  gibi organik asitler mükemmel su yumuşatma kolay durulanabilme özelliğine sahiptir ve deriye korozif etki göstermezler.
Bozukluklar yapan ve patojen olan mikroorganizmalar için asit uygulaması konsantrasyona bağımlılık gösterir. Bu maddeler temas süresinin uzatılması halinde paslanmaz çelik yüzeylerde korozif etki gösterir.            
Kuvvetli asidik temizleyiciler:Bu maddeler betona, birçok metale ve kumaşa korozif etki gösterirler. Bazıları ısıtıldıkları zaman akciğerlere zarar veren toksik, korozif bir gaz üretirler. Kuvvetli asitlere örnek ; Hidroklorik, hidroflorik, sülfamik, sülfirik, nitrik, ve fosforik asitlerdir.Nitrik ve sülfirik asitler korozif etkileri nedeniyle el ile temizleme işleminde kullanılmazlar.Fosforik asidin korozif özelliği nispeten az olup birçok yüzey aktif madde ile uyumludur.
Orta düzey asidik temizleyiciler: Bu maddeler hafif düzeyde korozif olup,alerjik reaksiyonlara neden olabilirler.
Sterilizasyon maddelerinin etkinliği: Temas süresi, pH , yüzeyin temizliği, sıcaklık, konsantrasyon.
Bazik temizlik malzemeleri
  • Sodyum hidroksit (NaOH): Sabun, lavabo açıcı.
  • Potasyum hidroksit (KOH): Arap sabunu, sıvı sabun, şampuan.
  • Alüminyum hidroksit (ALOH3): Deodorantlar.
  • Amonyak (NH3) Ev temizlik malzemesi, gübre, patlayıcı madde.